*
Ud går jeg kun
sjældent, jeg kan ikke vide, hvad der vil ske her, mens jeg er væk. A stoler
jeg ikke på, jeg ved ikke, hvad han tænker og spørger ham heller aldrig. Han
spørger heller ikke mig.
Jeg husker ikke, hvad det sidste, vi
sagde til hinanden, var. Jeg husker heller ikke nøjagtigt, hvor længe tavsheden
har varet. Man aftaler jo ikke ligefrem den slags. Men jeg husker præcist, hvor
svært det var i begyndelsen. Hvordan jeg kom til at bryde mit eget tavshedsløfte
med åndssvage spørgsmål. Er du kommet? Går du? Hvor har du lagt avisen? Har du
set posten? (Både brevene og den daglige gæst i rødt). I radioen i dag, sagde
jeg og stoppede mig selv. Jeg sagde sikke en hoste! Måske overvurderer man ofte
samtalens betydning. Det irriterede mig vanvittigt, at jeg ikke kunne holde
mund. Unfamous last words, eller noget i den retning. A ville svare med en sjov
bemærkning, hvis jeg spurgte ham. Alle mennesker bliver så smukke, når de ler,
sikke noget at skrive, men det er sandt, også dem uden tænder.
Den ubrudte tavshed
helt præcist, jeg ved ikke, hvor længe den ubrudte tavshed har varet. Når jeg
så samtidig tænker på det antal tåbeligheder, jeg fremsagde, dengang vores
bekendtskab var nyt. Fordi jeg var så bange for at kede mit nye selskab, fordi
jeg var så forhippet på den vittige konversation, fordi jeg hægede om den
første friskhed. Var der noget, du prøvede at sige til mig, noget jeg ikke
forstod. At vi var døde, længe inden skibet sank.
Det går mig på, hver
gang jeg opdager, at der er noget, jeg har glemt. Jeg sammenligner den form for
glemsomhed med at glemme sin nøgle. Man roder i den ene og den anden lomme og
bliver dobbelt irriteret, fordi man har glemt, og fordi man har mindet sig selv
om ikke at glemme. At man lagde nøglen i lommen på den anden frakke sidst. Man
kan glemme øjeblikke af meningsfuldhed, man lover og mener det, man lover, og
glemmer det så sidenhen. Man taber hukommelsen, tænderne, håret taber man, man
taber alt af syne. Man ler højt af en vittighed og borte er den. Jeg vil huske,
at det er Nicolai Eigtved, der har tegnet Københavns smukke bygninger, hvilken
frekvens, radioen skal stå på, at mælken koger over så snart man vender ryggen
til. Uden fortiden har man kun i dag og i morgen. I dag, hvor jeg skriver, i
morgen, hvor jeg skriver. Uden svar på
mit brev af den og den dato bringer jeg herved sagen i erindring. Sådan
skrev jeg i adskillige breve, da jeg arbejdede som advokatsekretær. Dengang
skrev jeg, i dag skriver jeg, i morgen skriver jeg. Skrev, skriver, skriver,
dengang, i dag, i morgen osv.
Jeg kan ikke sige, om
kurven over ord, vi udvekslede, er omvendt proportional med kurven over mit
forbrug af romaner. Jeg læser de russiske fra en ende af, i dag Den evige ægtemand, titlen vakte naturligvis
min interesse. Ordene omvendt proportional dukkede uden videre op i mit hoved.
Jeg må have hørt dem i radioen ligesom Golanhøjderne og the news in English edited and read by Julian Isherwood.
Som hvad for muligheder ligger der i Bruxellles? Som Doggerbanke og
Enemark Stenemark, som jeg engang troede, han hed. Alene på en stenet mark, jeg
så det for mig. Hvordan skulle man overhovedet også kunne regne sådan noget ud,
og hvis man prøvede at tegne det, hvad ville stedet, hvor de to kurver krydser
hinanden, så sige om nogen verdens ting.
To kurver vedrørende tavshed:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar